تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

مسعود پزشکیان؛ فرصتی صلح‌طلبانه برای حل مسائل ایران | حمایت انتقادی یوسف اباذری و جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم اجتماعی از مسعود پزشکیان

جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم اجتماعی در بیانیه‌ای ضمن تشریح مسایل کشور و نگاهی انتقادی به کمپین و شعارهای مسعود پزشکیان، رای به او را فرصتی صلح‌طلبانه برای حل مسايل ایران خواندند.

رویداد ۲۴ | متن بیانیه جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم اجتماعی در حمایت از مسعود پزشکیان به شرح زیر است:
انتخابات ریاست­ جمهوری فرصتی برای ارزیابی برنامه­ های وعده داده شده است. می­ توان پرسید آیا این انتخابات به بن­‌بستی در جامعه ایران که در صورت ادامه مهارناپذیر می­‌نمود خاتمه خواهد داد؟ آمدن آقای پزشکیان و مطرح کردن مسائلی چون حق همگانی آموزش و بهداشت و درمان و حذف شرکت‌های پیمانکاری استخدام نیرو و پایان بخشیدن به قراردادهای موقت و دفاع از مطالبه‌های به حق زنان و دختران ایرانی حرف‌های تازه‌ای است که در طول این ۴۰ سال شنیده نشده است. در نتیجه عده­‌ای علاقمندند که بدانند ایشان تا چه میزان از ابعاد این وعده‌ها آگاه و به نتایج تحقق آنها پایبند هستند.

ایشان می‌بایست معنای برخی از واژگان خود را روشن سازند؛ آنچه ایشان نخبگان می­‌نامند، دیگران الیگارش می‌گویند؛ گروه­‌هایی متشکل که هر یک منافع خود را داراست و وابسته به بخش‌های نظامی-صنعتی، نفتی، گردشگری و املاک و مستغلات‌اند. آیا امکان وفاق میان اینان وجود دارد یا خیر؟

گفته آقای پزشکیان مبنی بر اتکای بر علم و متخصصان نیز جای اشکال دارد. اهل علم می‌دانند که در هر علمی چند برنامه پژوهشی وجود دارد که هر کدام اصول و متخصصان خود را داراست. ممکن است همه به امری واحد مثلا تورم نگاه کنند، اما نحوه نگرش آنها متفاوت است. میان برنامه پژوهشی کینزی یا سوسیال دموکرات و بازار آزادی هیچ تفاهمی نمی­‌تواند ایجاد شود. اینان از اصل با یکدیگر مخالفند و در سطح جهانی نیز اختلافاتشان پابرجاست و کسی که این دو برنامه را بشناسد، هرگز نمی­‌تواند مدعی ایجاد وفاق میان این دو باشد. مردم می‌پرسند که سپردن همزمان نمایندگی آرای اقتصادی اردوگاه ایشان به یکی از افراطی‌ترین بازار آزادی‌ها و یک طرفدار دولت رفاه چه معنی دارد؟ بگذارید با زبان خودشان سخن بگوییم؛ تلاش برای ایجاد وفاق میان برنامه‌های اعلام شده با برنامه‌های بازار آزادی‌ها، همانند کوشش برای ایجاد وفاق میان آرای امیرالمومنین با معاویه است.

شایسته است ایشان سیاست‌های بازتوزیعی خود را نیز  به مردم توضیح دهند و مشخص سازند منبع مالی سیاست‌هایشان چیست؟ اگر بنا نباشد از منابع بزرگ مالیات بگیرند چگونه خواهند توانست کار را به سرانجامی برسانند. روشن کردن این موارد از اغتشاش ذهنی مردم خواهد کاست. زیرا وضعیت ایجاد شدهٔ دوگانه‌ مذهبی -اقتصادی سبب می­‌شود که هیج طرفی مسئولیت وضعیت حاضر را به عهده نگیرد. مناظره­‌ها نشان داد که افراد از این دوگانه استفاده می­‌کنند؛ بدون این که ربط میان آنها را نشان دهند.  

وعده بازگشت به برجام خبر خوشی است که ایشان به مردم دادند. از آن رو که به ایجاد صلح در جهانی که مدام رو به خشونت می‌رود، کمک می­‌کند. همچنین  موجب خواهد شد که تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه تا سرحد امکان پایان یابد و امکانی برای مردم فراهم شود تا بر حس تروماتیک انزوا از جهان فائق آیند و آنها را کمک خواهد کرد که تا حدی از پس مشکلات اقتصادی خود برآیند. بایسته است به وضعیت بعد از برجام نیز توجه شود. بعد از توافق برجام در دولت آقای روحانی، سرمایه‌گذاران خارجی به ایران آمدند اما به سبب وجود موانع داخلی که عمده آن فساد بود، در ایران درنگی نکردند.

آقای پزشکیان، سخنانتان در مورد دفاع از مطالبات زنان و دختران ایرانی برحق است.

۴۰ سال است که در این مُلک نمایشنامه شاهزاده دانمارک را بدون هملت اجرا می‌کنند. مسایل زنان، گره گاهی است که حل سایر مشکلات با گشودن آن امکان‌پذیر است.

به یاد داشته باشید تقلیل خواست زنان به سپردن چند پست دولتی دردی را دوا نخواهد کرد. مسئله دختران و زنان را باید با توجه به مسائل عدیده تمام قشرها و گروه‌های منزلتی و قومی و مذهبی زنان و با مشارکت آنان طرح و چاره جویی کرد. تحقق وعده دفاع از حقوق اقوام و مذاهب از جمله حقوق اولیه انسانی دریغ شده از شهروندان است. جلب مشارکت و همکاری مردم ایران برای احراز موفقیت شرط ضروری توفیق این برنامه­‌ها است.

مشارکت در جامعه با ایجاد گروه‌های صنفی سندیکایی کارگران، معلمان، دانشجویان و بازنشستگان ممکن می­‌شود و لازمه آن رهایی همه فعالین صنفی و سندیکایی در بند است.

آنچه در جنبش زن زندگی آزادی رخ داد زخم‌هایی بر جا گذاشته است که درمان آن برای معاصران به سادگی میسر نخواهد بود. امید است از برخورد خشونت‌آمیز با هرگونه اعتراض جلوگیری کنید.

ما امضاکنندگان این نامه، از این فرصت صلح‌طلبانه برای حل مسائل ایران استقبال می‌کنیم و در انتخابات پیش رو به شما رای خواهیم داد.

یوسف اباذری،شهرام پرستش، عباس افشاری ،بهزاد دوران، مهدی فرجی، عباس افشاری ،متین غفاریان، المیرا علی حسینی، بهاره بیات ساناز فاتح ،دامون افضلی، زهرا ربانی، مزدک تمجیدی، بهمن رشیدی، یسنا رشیدی، محمد حداد، مهدی پژوم  میشل شمعون پور، مجید رضا مولایی،مرضیه محمدعلی ، رحمت علی ربانی، فاطمه ربانی، نسا ربانی، مریم امیری، نیکو ابراهیمی، علی غرقی، فریده صارمی، سعیده زاد قناد، ، مینو صدیقی، سیاوش افضلی، رضا صادقپور، زینب غنی، سیاوش شاهنده، رضا ظهرابی، آزاده جلیل، محمد امین اصانلو، نسیم نجفی، مریم رویین تن، حامد صراف،‌ محمد محسنی نسب، مبارکه مرتضوی، زهرا بیات ترک، کاوه رفیع‌پور، آرش حسین‌پور، مهدی صباغ‌پور آذریان، ماندانا مهمان‌نواز، احسان محمدی ترازک، یوسف حدادیان چقائی، نادیا مرادی، آریا وقایع‌نگار، سینا چگینی، فاطمه مقدسی و جلال کریمیان.

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۴
0
3
عالی و منصفانه
نظرات شما